ورود / عضویت
آموزش نرم افزارها

تعریف یاتاقان در مهندسی مکانیک

همه چیز درباره انواع یاتاقان و کاربرد آن

در این مقاله به تعریف یاتاقان در مهندسی مکانیک و کاربرد آن می پردازیم. در دنیای بزرگ صنایع، فهم اینکه یاتاقان چیست، بسیار حیاتی است. زیرا حرکت روان و بدون اصطکاک قطعات مختلف ماشین‌آلات بدون یاتاقان تقریبا غیر ممکن است.

ممکن است شما بپرسید که یاتاقان چیست، کاربرد و انواع آن چگونه است؟ در این مقاله به صورت صفر تا صد و مختصر و مفید در مورد انواع یاتاقان توضیح می دهیم. هممچنین اجزای مختلف یاتاقان و کاربرد آن را شرح می دهیم.

در این مقاله خواهیم گفت که یاتاقان ها چطور کار می کنند. به یاتاقان در زبان انگلیسی برینگ Bearing می گویند. یاتاقان قطعه ای است که امکان تحرک و جابجایی را بین دو قطعه دیگر ایجاد می‌کند.

همچنین درباره مفاهیم علمی و تعریف یاتاقان در مهندسی مکانیک صحبت می کنیم. یاتاقان (به انگلیسی Bearings) ابزاری صنعتی است که اصطکاک  Frictionرا کم می کند. یاتاقان باعث می شود که قطعات در مسیر های خاصی نسبت به هم جابجا شوند.

برای تعریف کامل یاتاقان ها با ما همراه باشید. به کمک  یاتاقان ها قطعات یک ماشین می توانند نسبت به یکدیگر جابجا شوند. دو مدل یاتاقان وجود دارد: تماسی و غیر تماسی. یاتاقان‌ های تماسی با قطعات تماس مستقیم دارند و شامل یاتاقان های لغزشی، غلتشی یا خمشی هستند.

یاتاقان زدن یعنی چه و چرا موتور یاتاقان می‌ زند؟اگر عاملی باعث تغییر شکل و خرابی یاتاقان‌ شود ممکن است فاصله بین یاتاقان و میل لنگ تغییر کند. سپس روغن به خوبی بین آنها را پر نمی کند؛ در این شرایط می گوییم که موتور خودرو یاتاقان زده است

اما دلایل اصلی یاتاقان زدن چیست؟ در علم مهندسی مکانیک 7 دلیل اصلی یاتاقان زدن موتور خودرو به صورت زیر هستند:

بکارگیری روغن موتور بی‌ کیفیت.

عوض نکردن به‌موقع روغن موتور و فیلتر روغن.

ایراد داشتن پمپ روغن.

ایرادات سیستم خنک کننده Cooling موتور.

رانندگی با دور موتور بالا.

نصب کردن اشتباه یاتاقان.

تمام شدن عمر مفید یاتاقان.

انواع مختلف یاتاقان های صنعتی کاربرد های مختلفی دارند. یاتاقان ها انواع متنوعی مانند یاتاقان توپی، مخروطی، و استوانه‌ای دارند. این یاتاقان ها در حوزه های صنعتی مختلفی مانند خودروسازی، صنایع فولاد، و مهندسی مکانیک استفاده می شوند.

حالا باید ببینیم که یاتاقان در مهندسی مکانیک چیست و انواع یاتاقان های صنعتی چگونه هستند. یاتاقان ها (Bearings) جزو انواع قطعات بکار رفته در صنعت هستند.

یاتاقان ها محل تکیه گاه شافت محور های توپی و تمامی اجزای متحرک ماشین ها هستند. یاتاقان های صنعتی عموما به صورت دایره و گاهی هم به صورت دایره های پایه دار در دسترس هستند.

اما نشانه ها و علائم یاتاقان زدن خودرو چیست. یاتاقان زدن ماشین عموما صدایی مثل صدای تق تق یا لق لق موتور خودرو دارد. یاتاقان زدن معمولا به علت ایراد در یاتاقان یا نصب اشتباه یاتاقان خودرو رخ می دهد.

نشانه های یاتاقان زدن خودرو به طور کلی به این صورت است:

1- خاموش شدن موتور و روشن نشدن آن

2- وجود صدای تق تق یا لق لق موتور در موقع گاز دادن

3- روشن شدن چراغ چک روغن

4- کاهش نیروی موتور

کلیه پکیج های آموزشی مهندسی مکانیک
بازدید از پکیج ها
نمونه فیلم های آموزشی
مشاهده فیلم ها

کاربرد یاتاقان در مکانیک خودرو چیست؟ کاربرد اصلی یاتاقان تسهیل جابجایی و کاهش اصطکاک دینامیکی داخل موتور خودرو می باشد. این عملکرد یاتاقان از خرابی قطعات فلزی دور موتور خودرو مثل پیستون و میل لنگ جلوگیری می کند.

یاتاقان چه کاربرد های دیگری در مهندسی مکانیک دارد؟ کاربرد دیگر یاتاقان نگه داشتن اجزای مختلف در کنار هم است. یاتاقان ‌ها عموما شامل دو رینگ و ساچمه در سایزها و مدل های متنوع هستند.

تفاوت بین یاتاقان و بلبرینگ در مهندسی مکانیک چیست؟ فرق یاتاقان و بلبرینگ در لغزش و ظاهر و عملکرد آن‌ ها است. در بلبرینگ چندین ساچمه لغزنده قرار گرفته که روی صفحه صافی هستند. اما در یاتاقان لغزشی دو لایه قرار گرفته که مستقیماً بر روی هم می لغزند.

اکثر تفاوت های بین یاتاقان و بلبرینگ به طراحی کارشناسان و طراحان یک وسیله یا ابزار مربوط است. ولی موضوع قابل توجه در جایگزینی و یا تعمیر این وسایل بکارگیری یک یاتاقان یا بلبرینگ درست است.

در حوزه مهندسی مکانیک و صنعت از یاتاقان های مختلفی استفاده می شود. ما چند مدل از این انواع یاتاقان صنعتی را برایتان لیست کرده ایم.

یاتاقان های حلزونی (UCP) مناسب نصب شفت ها با اندازه مختلف.

یاتاقان های چهارپیچ مربع شکل (UCF) مناسب تحمل شفت تحت فشار.

یاتاقان های چشمی با دو پیچ (UCFL) دارای ثبات بالا.

یاتاقان های کشویی (UCT) مناسب انواع شرایط سخت.

یاتاقان های (SN) مناسب بار های شعاعی بالا.

یاتاقان های دایره ای چهار پیچ (UCFC)

یاتاقان های پایه کوتاه (UCPA) نصب آسان و سریع.

خلاصه ای از مدل های یاتاقان ها و کاربرد آنها را خواندیم. به طور کلی یاتاقان ها تجهیزات مکانیکی دارای یک قسمت غلتشی و حلقه درونی و بیرونی هستند. این قطعات مدلهای متنوعی دارند مانند بلبرینگ، رولربیرینگ، بیرینگ های خطی و غیره.

در ادامه تعریف یاتاقان در مهندسی مکانیک به آموزش صفر تا صد انتخاب یاتاقان می پردازیم. یاتاقان ها در سایز های متنوع در بازار ایران هستند که در پنچ دسته عمده زیر تقسیــم بندی می شوند.

یاتاقان های دوکفه ای یا همان  Split Plummer Block Housings.

یاتاقان های یک پارچه یا  Non-Split Plummer Block Housings.

یاتاقان های فلنجی یا  Flanged Housings.

یاتاقان های کشویی که  Take-Up Housingsهم نام دارند.

یاتاقان های جفت بیرینگ یا همان Two-Bearing Housings.

بعضی از معیار های انتخاب یاتاقان به صورت زیر است.

پیش نیاز و شرایط کار فشار ورودی به یاتاقان.

فضای مورد نیاز برای نصب .

شرایط محیط کاری.

عدم همراستایی سرعت چرخش.

جنس و ساختار یاتاقان.

سایز یاتاقان.

نوع یاتاقان.

نوع لوبریکانت و روغن کاری و متد تامین.

دما و سرعت عملکرد.

قیمت نصب.

کانکتور های یاتاقان.

هدف این مقاله سایت کتیا دیزاین آموزش یاتاقان است. بیرینگ (Bearing) که نام دیگر آن یاتاقان نیز هست جزو انواع قطعات مهندسی مکانیک است که مدل ها و کاربردهای مهم و زیادی در صنعت دارد.

همچنین برای آموزش انتخاب یاتاقان کاربردی با ما همراه باشید. اگر دنبال یک یاتاقان هستید که بتواند نیروی شعاعی زیاد را تحمل کند، پس رولبرینگ استوانه ای بهترین انتخاب است. اما اگر یاتاقان شما تنها برای بارهای سبک تر بکار می رود، بولبرینگ به صرفه تر است.

در ادامه این مقاله آموزشی نحوه بستن یاتاقان متحرک را توضیح خواهیم داد. قبل از هر کاری یاتاقان ها باید کاملا تمیز شوند. برای تمیز کردن یاتاقان پارچه تمیز و روغن مناسب است. ذرات کوچک و آلودگی ها می تواند یاتاقان را دچار مشکل کند.

برای نصب یاتاقان متحرک باید نکات اساسی و مهم آن را بدانیم. اگر می خواهید روش درست تعویض یا بستن یاتاقان را بیاموزید، بهتر است از فیلم های آموزشی استفاده کنید. البته بهتر است فرایند نصب یاتاقان توسط یک متخصص مکانیک انجام شود.

چرا یاتاقان موتور ماشین خراب می شود. آلودگی باعث آسیب زیاد به سطوح یاتاقان ها در موتور خودرو می شود. اگر این آلودگی ها به سیستم روغن کاری برسد، باعث بروز آسیب اجزای بلبرینگ شده و یاتاقان ها را معیوب می کند.

در این مقاله می گوییم که یاتاقان زدن خودرو و نشانه های آن چیست؟نحوه شناسایی صدای یاتاقان چگونه است؟ چه مواردی باعث یاتاقان زدن موتور خودرو می شود. هزینه یاتاقان و راه های پیشگیری از خرابی یاتاقان چیست؟

کاربرد یاتاقان لغزشی چیست. یاتاقان های غلتشی گروهی از یاتاقان ‌ها هستند که در آنها انتقال نیرو به کمک روش تماس غلتشی صورت می گیرد. در یاتاقان های غلتشی، لغزش آستانه حرکت دو برابر لغزش حرکتی می باشد.

یاتاقان ها بر اساس بار اعمالی هم تقسیم بندی می شوند. انواع یاتاقان لغزشی بر حسب نیروی وارده یاتاقان های ژورنال (شعاعی) یاتاقان های تراست (محوری) یاتاقان های ژورنال تراست (شعاعی محوری) هستند.

یاتاقان نام قسمتی در موتور است که میان میل لنگ و دسته پیستون گذاشته می شود. اصولا این بخش ها به حالت دورانی با هم درگیر هستند. یاتاقان باعث کاهش نیروی اصطکاک بین آن ها در هنگام چرخش می شود.

اما چرا خودرو یاتاقان می زند. در شرایطی که دمای یاتاقان بیش از حد افزایش یابد، عملکرد آن مختل می شود. سپس بین قطعات اصطکاک افزایش پیدا کرده و بدین ترتیب، موتور خودرو یاتاقان می‌زند.

مقاله 1: معرفی یاتاقان غلتشی

در مقاله معرفی یاتاقان غلتشی خواهیم گفت که یاتاقان لغزشی چیست. یاتاقان لـغزشی نوعی یاتاقان است که بین قسمت متحرک و ثابت ماشین آلات متصل می‌شود و ایجاد تحرک می کند.

مقاله 2: التراسونیک چیست

در مقاله التراسونیک چیست به طور کامل با سنسور التراسونیک آشنا می شویم. سنسور آلتراسونیک ابزاری الکترونیکی است که با تابش امواج مکانیکی آلتراسونیک فاصله اجسام را اندازه گیری می کند.

مقاله 3: معرفی یاتاقان ساچمه ای

در مقاله معرفی یاتاقان ساچمه ای می بینیم که یاتاقان دسته مادر بیرینگ‌ها هستند که دو دسته یاتاقان غلتشی و لغزشی دارند. یاتاقان‌های غلتشی هم به دو گروه بلبرینگ و رولبرینگ تقسیم می شوند.

امیدواریم مقاله نرم افزار پرینتر سه بعدی برای شما مفید بوده باشد ، همچنین شما میتوانید از سایر مقالات در سایت www.catiadesign.ir دیدن بفرمایید.

کلیه پکیج های آموزشی مهندسی مکانیک
بازدید از پکیج ها
نمونه فیلم های آموزشی
مشاهده فیلم ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *